Οἱ Ἀρχιερεῖς καί οἱ ἱερεῖς δέν πρέπει νά καταριοῦνται, ἀλλά νά εὔχωνται

Ἰδιαιτέρως φρόντιζε γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, νά μήν καταριέσαι καί νά μήν ἀφορίζης ἁπλά καί χωρίς λόγο. Αὐτό εἶναι χαρακτηριστικό βαρβάρων καί ἀπαιδεύτων ἀνθρώπων. Ἀλλά καί ἐμποδίζεται καί ἀπό τούς θείους κανόνες καί εἶναι ἀνάρμοστο ἀπό κάθε ἄποψι στό ἀρχιερατικό ἀξίωμα, διότι ὁ Ἀρχιερέας πρέπει πάντα νά εὔχεται καί νά εὐλογῆ τό ποίμνιό του καί ὄχι νά τό καταριέται.
Ἄν ὁ Θεός δέν ἤθελε νά λαμβάνη κάποια κατάρα ἐκεῖνος ὁ παλαιός λαός τοῦ Ἰσραήλ, ἀλλά εὐλογία, ὅπως ἔχει γραφῆ: «Ὁ Βαλαάμ εἶδε ὅτι ὁ Κύριος ἤθελε νά εὐλογήση τό Ἰσραήλ» (Ἀριθμ. 24,1), πόσο περισσότερο λοιπόν τώρα δέν θέλει νά δέχεται κατάρες, ἀλλά κάθε εὐχή καί εὐλογία ὁ νέος Ἰσραήλ, ὁ ἐξαγορασμένος μέ τό αἷμά Του χριστώνυμος καί περιούσιος λαός; Γι' αὐτό καί ὁ κορυφαῖος Πέτρος ἔγραφε στούς χριστιανούς: «Σ' αὐτό ἔχετε καλεσθῆ, στό νά κληρονομήσετε εὐλογία» (Α΄ Πέτρου 3,9). Καί ἄν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος παραγγέλλει σέ ὅλους γενικά τούς χριστιανούς νά εὐλογοῦν καί ὄχι νά καταριοῦνται: «Εὐλογεῖτε καί μή καταριέστε» (Ρωμ. 12,14), πόσο μᾶλλον τό παραγγέλλει αὐτό στούς Ἁγίους Ἀρχιερεῖς καί ἱερεῖς, οἱ ὁποῖοι εἶναι οἱ πηγές τῶν εὐλογιῶν.
Πολλά εἶναι τά παραδείγματα, πολλά τά ρητά τά ὁποῖα ἀναφέρουν πόσο κακό εἶναι ἡ κατάκρισι, ἡ ὕβρις καί ἡ λοιδορία, πού ἄν μποροῦσε κάποιος νά τά συγκεντρώση, θά μποροῦσε νά φτιάξη βιβλίο.
Ὁ Ἀπόστολος Ἰάκωβος, λέγοντας ἀρκετά κατά τῆς γλώσσας, προσθέτει στό τέλος: «Μεταξύ τῶν μελῶν μας, ἡ γλῶσσα εἶναι ἐκείνη πού μολύνει ὁλόκληρο τό σῶμα καί πυρακτώνει τόν τροχό τῆς ζωῆς, δηλαδή ὅλη τήν ἁρμονία καί τήν κίνησι τῆς φύσης μας καί πυρακτώνεται καί αὐτή ἀπό τή γέενα» (Ἰακ. 3,6).
Ὁ Ὅσιος Παμβώ σέ διάστημα σαράντα ἐννέα ἐτῶν δέν μπόρεσε νά μάθη στήν πράξι ἐκεῖνον τόν ψαλμό: «Εἶπα καί ἀποφάσισα νά προσέχω σέ ὅλη μου τή συμπεριφορά, γιά νά μήν ἁμαρτάνω μέ τήν γλῶσσα μου» (Ψαλμ. 38,2). Καί ὅταν τό κατώρθωσε, ἔλεγε πεθαίνοντας: «Ὅσες φορές μίλησα, δέν τό μετάνοιωσα».
Καί ὁ Ἀββᾶς Σισώης, γιά τριάντα χρόνια μόνο αὐτή τήν προσευχή ἔλεγε: «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, προστάτεψέ με ἀπό τά πτώματα τῆς γλώσσας μου», γιά νά μάθη νά σιωπᾶ τήν κατάλληλη στιγμή.
Ὁ Σειράχ λέει: «Πολλοί σκοτώθηκαν ἀπό τό στόμα τοῦ μαχαιριοῦ. Δέν εἶναι ὅμως τόσοι, ὅσοι ἔχουν πέσει ἀπό κακή γλῶσσα» (Σοφ. Σειράχ 28,18). Καί ἀλλοῦ: «Μακάριος αὐτός πού μέ τή γλῶσσα του δέν ἔσφαλε» (Σοφ. Σειράχ 25,8).
Ὁ Μέγας Βασίλειος εἶπε: «Σχεδόν ἡ πιό εὔκολη καί πολύτροπη ἁμαρτία ἐνεργεῖται μέσῳ τῆς γλώσσας». Καί ἀλλοῦ: «ἡ εὐκολία τῆς γλώσσας προξενεῖ τά μύρια κακά, ὅπως ἀκριβῶς ἡ ἀσφάλεια, τά ἀγαθά».