Τό νά διδάσκη κανεὶς καί αὐτούς πού εἶναι στὸν κόσμο τήν νοερά προσευχή εἶναι πολύ ὠφέλιμο
Τό νά διδάσκη κανεὶς καί αὐτούς πού εἶναι στὸν κόσμο τήν νοερά προσευχή εἶναι πολύ ὠφέλιμο
Γνωρίζω, ὅτι ἴσως κάποιοι μέ κατηγορήσουν, ὅτι γράφω ἐκεῖνα πού εἶναι ἴδια τῶν μοναχῶν πού ζοῦν ἔξω ἀπό τόν κόσμο, πρός ἕνα ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος διαβιώνει στόν κόσμο καί συναναστρέφεται μέ αὐτούς πού ζοῦν στόν κόσμο.
Ἄν αὐτοί ἔχουν δίκαιο ἤ ἄδικο νά μέ κατηγορήσουν γι' αὐτό, ἐγώ τό ἀποσιωπῶ καί λέω μόνο ὅτι αὐτό τό ἔκανα.
Α΄. Ἀπό τήν ὑπερβολική, ὅπως εἶπα, ἀγάπη πού ἔχω γιά τήν σωτηρία σου.
Β΄. Γιατί ὁ Θεός δέν εἶναι σῶμα τό ὁποῖο νά εὐαρεστῆται τόσο καί νά ἀναπαύεται μέ τίς προσφερόμενες σέ αὐτό λατρεῖες καί τά προσκυνήματα μέσῳ τοῦ σώματος.
Γ΄. Γιατί καί ὁ μέγας Ἀπόστολος Παῦλος, δίνει ἐντολή σέ ὅλους γενικά τούς Χριστιανούς χωρίς καμμία ἐξαίρεσι, νά προσεύχωνται ἀδιάκοπα: «Ἀδιάλειπτα νά προσεύχεσθε» (Α΄ Θεσσαλ. 5,17).
Δ΄. Γιατί καί ὁ θεῖος Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης, δέν δίδαξε αὐτή τή ἐργασία μόνο στούς μοναχούς τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἀλλά ξεκινῶντας ἀπό τό Ὄρος, πορεύθηκε διδάσκοντας αὐτό τό ἔργο μέχρι τή Βλαχία.
Ὁ λαμπρός φωστῆρας τῆς Θεσσαλονίκης Γρηγόριος, ὄχι μόνο σέ πολλές ὁμιλίες του παρακινεῖ ὅλους τούς χριστιανούς νά προσεύχωνται νοερά στήν καρδιά τους, ἀλλά καί στέλνει ὁλόκληρο λόγο πρός τούς φιλοσόφους Ἰωάννη καί Θεόδωρο πού ζοῦν στόν κόσμο, στόν ὁποῖο τούς ἀποκαλύπτει ὅλα τά μυστηρια τῆς ἱερᾶς προσευχῆς καί τῆς νήψεως.
Ε΄. Γιατί ὁ θεῖος Διάδοχος λέει «ὅτι ὁ διάβολος δέν ἀγαπᾶ ποτέ νά μάθουν καί νά πιστεύσουν οἱ ἄνθρωποι, ὅτι αὐτός βρίσκεται στήν καρδιά καί τούς πολεμᾶ ἀπό ἐκεῖ· ἀντίθετα ἀγαπᾶ νά νομίζουν ὅτι τούς πολεμᾶ ἀπό ἔξω».